Kortspillet whist er stamfaren til bridge og er en klassiker blant sofistikerte herremenn. Som med alle gode spill er reglene ekstremt enkle, men gir samtidig rom for avanserte strategier!
I motsetning til i poker handler det ikke om Ä blÞffe, men Ä memorere og kalkulere. Det er ikke tilfeldig at whist omtales flere ganger i bÞkene om Sherlock Holmes.
Trenger du kortstokk? Vi har kort i kasinokvalitet fra Captain Fawcett's!
Regler:
- Spillere: 4 (2 lag).
- Kortstokk: 52 kort (ingen jokere)
- Verdier: Ess er hĂžyest, 2 er lavest. Ăn farge er trumf.
- Varighet:Â 30 min
MÄl:
Spillet dreier seg om Ä ta flest mulig stikk. Hver spiller legger ett kort pÄ bordet, og spilleren som legger pÄ kortet med hÞyest verdi tar stikket. Laget som tar flest stikk vinner runden og fÄr poeng for hvert stikk mer enn 6. Det fÞrste laget som fÄr 5 poeng vinner spillet (kort whist).
FĂžr spillet:
Spillerne trekker ett kort hver fra toppen. De to spillerne som fÄr kortene med hÞyest verdi spiller mot dem som fÄr lavest verdi. Spilleren med det hÞyeste kortet blir dealer. Makkere, altsÄ spillere pÄ samme lag, setter seg pÄ motsatt side av bordet fra hverandre.
Utdeling:
Dealeren deler ut 13 kort til hver spiller med fremsiden ned. Det siste kortet tilhÞrer dealeren og legges pÄ bordet med fremsiden opp. Fargen pÄ dette kortet blir spillets trumf, som har hÞyere verdi enn alle andre farger. Dealeren kan velge Ä plukke opp dette kortet nÄr det blir hans eller hennes tur.
Spill:
- Spilleren til venstre for dealeren legger ett kort pÄ bordet fra sin hÄnd
- Deretter legger de andre spillerne pÄ et kort hver etter tur, med klokkeretningen.
- Kun kort med samme farge som det fÞrste (eller trumf) kan konkurrere om stikket. Alle spillere mÄ legge pÄ et kort, selv om de ikke har riktig farge.
- Den som legger pÄ kortet med hÞyest verdi tar stikket.
- Hvis flere trumfer legges pÄ vinner trumfen med hÞyest verdi.
Vinneren av forrige stikk starter neste stikk. Runden fortsetter til alle kort er spilt. Lagene fÄr 1 poeng for hvert stikk over 6 (7 stikk = 1 poeng, 8 stikk = 2 poeng osv.), deretter starter neste omgang. Det fÞrste laget som fÄr 5 poeng vinner hele spillet.
Merknad:
âšâšOrdet «whist» kommer fra gammel-engelsk for «stille». Det er ikke lov Ă„ kommentere kortene eller Ă„ koordinere med makker! Derimot kan man slappe av og konversere om andre ting mens man spiller. KlĂžkten i spillet bestĂ„r i Ă„ huske hvilke kort som har blitt spilt allerede og hvilke man kan vente at makker og motparter har pĂ„ hĂ„nden.
Her i Skandinavia spilles ofte en variant av whist hvor lagene kan melde om de spiller for Ä «ta», dvs. fÄ flest mulig stikk, eller «smyge», dvs. ta fÊrrest mulig stikk. Dette tilfÞrer spillet en ekstra taktisk dimensjon.