Spill du bør kunne: Whist - Barbershop.no

Spill du bør kunne: Whist

Kortspillet whist er stamfaren til bridge og er en klassiker blant sofistikerte herremenn. Som med alle gode spill er reglene ekstremt enkle, men gir samtidig rom for avanserte strategier!

I motsetning til i poker handler det ikke om å bløffe, men å memorere og kalkulere. Det er ikke tilfeldig at whist omtales flere ganger i bøkene om Sherlock Holmes.

Trenger du kortstokk? Vi har kort i kasinokvalitet fra Captain Fawcett's!

Regler:

  • Spillere: 4 (2 lag).
  • Kortstokk: 52 kort (ingen jokere)
  • Verdier: Ess er høyest, 2 er lavest. Én farge er trumf.
  • Varighet: 30 min

Mål:

Spillet dreier seg om å ta flest mulig stikk. Hver spiller legger ett kort på bordet, og spilleren som legger på kortet med høyest verdi tar stikket. Laget som tar flest stikk vinner runden og får poeng for hvert stikk mer enn 6. Det første laget som får 5 poeng vinner spillet (kort whist).

Før spillet:

Spillerne trekker ett kort hver fra toppen. De to spillerne som får kortene med høyest verdi spiller mot dem som får lavest verdi. Spilleren med det høyeste kortet blir dealer. Makkere, altså spillere på samme lag, setter seg på motsatt side av bordet fra hverandre.

Utdeling:

Dealeren deler ut 13 kort til hver spiller med fremsiden ned. Det siste kortet tilhører dealeren og legges på bordet med fremsiden opp. Fargen på dette kortet blir spillets trumf, som har høyere verdi enn alle andre farger. Dealeren kan velge å plukke opp dette kortet når det blir hans eller hennes tur.

Spill:

  • Spilleren til venstre for dealeren legger ett kort på bordet fra sin hånd
  • Deretter legger de andre spillerne på et kort hver etter tur, med klokkeretningen.
  • Kun kort med samme farge som det første (eller trumf) kan konkurrere om stikket. Alle spillere må legge på et kort, selv om de ikke har riktig farge.
  • Den som legger på kortet med høyest verdi tar stikket.
  • Hvis flere trumfer legges på vinner trumfen med høyest verdi.

Vinneren av forrige stikk starter neste stikk. Runden fortsetter til alle kort er spilt. Lagene får 1 poeng for hvert stikk over 6 (7 stikk = 1 poeng, 8 stikk = 2 poeng osv.), deretter starter neste omgang. Det første laget som får 5 poeng vinner hele spillet.

Merknad:



Ordet «whist» kommer fra gammel-engelsk for «stille». Det er ikke lov å kommentere kortene eller å koordinere med makker! Derimot kan man slappe av og konversere om andre ting mens man spiller. Kløkten i spillet består i å huske hvilke kort som har blitt spilt allerede og hvilke man kan vente at makker og motparter har på hånden.

Her i Skandinavia spilles ofte en variant av whist hvor lagene kan melde om de spiller for å «ta», dvs. få flest mulig stikk, eller «smyge», dvs. ta færrest mulig stikk. Dette tilfører spillet en ekstra taktisk dimensjon.