Barberkrem, barbersåpe, dusjsåpe og cologne fra Musgo Real

Portugisisk eleganse fra Musgo Real

Stilbevisste herrer på kontinentet har i snart hundre år sverget til portugisiske Musgo Real for å holde haken ren og velduftende. Denne tradisjonsrike såpemakeren relanserer nå sine klassiske serier, med original innpakning og dufter! Disse bør du absolutt prøve om du setter pris på premium produkter og vil ha et alternativ til engelske toppmerker som Truefitt & Hill.

Musgo Real-reklame fra 1936

Annonse fra 1936: "Kjent som en fan-tas-tisk såpe i Portugal... og hvor som helst ellers."

Musgo Real så dagens lys i sjøfartsbyen Porto i 1936, men har røtter tilbake til 1800-tallet. Såpefabrikken Claus Porto hadde blitt grunnlagt i 1887 av to utvandrede tyskere, Ferdinand Claus og Georges Schweder, som opplevde stor suksess med sine velduftende hånd- og kroppssåper. Da glattbarbering for alvor kom på moten i mellomkrigsstiden, utviklet Claus Porto egne barberprodukter og cologner under navnet Musgo Real. Produktene skulle holde topp kvalitet og være basert på lokal flora (Musgo betyr faktisk mose på portugisisk!).

Musgo Reals kanskje mest ikoniske produkt: Kroppssåpe med rep.

Musgo Reals kanskje mest ikoniske produkt: Kroppssåpe med tau.

Alle Musgo Reals produkter lages den dag i dag for hånd i Porto etter strenge kvalitetskriterier. Barbersåpene kokes i åpen kjele i tre dager for å gi maksimalt fyldig skum, og mølles mange ganger for å fjerne vann og luft. Som en signatur bruker de valnøttolje i samtlige såper, som sammen med glycerin og sheasmør holder såpeskummet glatt og fuktighetsgivende. Musgo Real kjennetegnes av naturlige, plantebaserte dufter av blant annet indisk patchouli, ingefær, appelsinblomst og muskat.

Vi har alle de originale duftene på lager: Classic Scent, Orange Amber, Oak Moss og Spiced Citrus. På 1930-tallet som nå bør den bereiste herremann ha minst én flaske Eau de Cologne fra Musgo Real stående klar i kahytten.

Se utvalget her!

Vær den første til å kommentere

Alle kommentarer modereres før publisering