På besøk hos Proraso i Firenze

For noen uker siden dro vi til Firenze for å besøke Proraso. Byen ligger vakkert til i Toscana og er et paradis for deg som er glad i mat og kultur. Byen ble grunnlagt som en romersk militærbase i 58 år f.Kr. og ble i 1030 en selvstendig bystat. På 1200-tallet begynte byen for alvor å slå seg opp som en ledende produsent av tekstiler. Dette førte med seg store mengder handel og de florentinske kjøpmennene ble kjent for sin pålitelighet og nøyaktighet. Etter innføringen av arabiske tall, null og posisjonssystemet, utviklet florentinerne sjekk, veksler og løpende regnskaps- og bokføring. Dette kombinert med innføringen av moderne håndskrift gjorde byen til et ledende finans- og handelssentrum. På mange måter ble kapitalismen "oppfunnet" i Firenze.

Den kraftige økonomiske veksten førte med seg en kulturell oppblomstring. Rike familier, blant annet bankierslekten Medici, kappet om å fremheve sin rikdom og makt gjennom store byggeprosjekter og kunstsamlinger. På denne måten ble Firenze renessansens arnested og fikk senere tilnavnet middelalderens Athen. Under ser du noen av de fantastiske byggverkene i Firenze, blant annet den utrolige Cattedrale di Santa Maria del Fiore.

Det er kanskje ikke tilfeldig at Proraso sine kvalitetsprodukter kommer fra Firenze. Firmaet ble grunnlagt i 1908, men fikk for alvor sin oppsving da de fant opp sin pre-shave krem i 1948. Produktet ble først omfavnet av byens barberere og senere av mannen som barberte seg hjemme. De som prøvde Proraso pre-shave ble overrasket over friskheten og hvordan huden føltes etter barbering. En klassiker var født.

For å sørge for at barberere som bruker Proraso sine produkter både har ferdighetene i orden og kunnskapen om produktene på plass, åpnet Proraso nylig sitt eget akademi i Firenze.

I akademiet hadde vi en lengre presentasjon om Proraso, produktene og planer fremover. I tillegg fikk vi flere demonstrasjoner av barbering, skjeggtrim, konturbarbering, ansiktsskrubbing og mer som Proraso sine mesterbarberere stod for. Selv for oss som har drevet med dette i mange år ble det en nyttig og morsom opplevelse!

Etter en interessant morgen og formiddag på akademiet var det på tide å besøke fabrikken. Denne ligger rett utenfor Firenze og her produserer Proraso sine produkter i tillegg til tannkremen Marvis og noen andre produkter for det italienske markedet.

Det viktigste i et bra produkt er selvfølgelig ingrediensene. Derfor har Proraso et eget laboratorium der de sørger for at ingredienser og formuleringer holder topp nivå. Dessverre er ikke jobben gjort når en har formulert en god krem. Produktet må testes og godkjennes, og dette er ofte en lengre prosess. Blant annet må det gjøres stabilitetstester som sjekker at holdbarheten er bra, at ingrediensene ikke skiller seg og mer.

Enten du er teknisk interessert eller ikke kunne brydd deg mindre om hvordan en maskin fungerer, så er et besøk til en fabrikk fortsatt imponerende. Spesielt for oss som er litt nerder på dette var det veldig gøy!

Selv om mye er høyteknologisk er det også noe som gjøres på gamlemåten. Barberkremene og såpene lages i store kjeler og modnes i underkant av to uker før de er klare til fylling. Kremene ligger litt kortere for å få en mykere konsistens. Såpa varmes og forberedes for fylling i bokser før den stivner igjen etterpå. Dette ser du i videoen under.

Når en har såpass volum som Proraso har trengs det også mye ingredienser. I bildene over har vi stor sett vist hvordan produktene pakkes inn. Under ser du oppbevaring av råmaterialer og hvordan disse blandes og lages i avanserte maskiner.

Etter endt besøk hos Proraso har vi skjønt hvordan en tradisjonsrik italiensk produsent klarer å kombinere både god, gammeldags kvalitet, samtidig som de bruker moderne teknologi for å sikre topp ytelse og en god pris på produktene. Har du fortsatt ikke prøvd produkter fra Proraso så anbefaler vi det på det sterkeste!

Vi håper du synes denne bloggposten var interessant og takker for oppmerksomheten! ✌️

Hilsen en litt sliten gjeng etter en lang dag, fra venstre Andreas (som starta Barbershop.no på hybelen i 2006), Lars (som tar vare på våre bedriftskunder), Mads (vår driftssjef og ansvarlig for at du får så god hjelp på kundeservice) og Sebastian (som er daglig leder i PelsPels barbersalonger).


Legg inn en kommentar

Vennligst merk at kommentarer modereres før de blir publisert