Litt om Black Friday

På fredag er det Black Friday, dagen hvor mange butikker frister med helsprøe tilbud inspirert av den amerikanske tradisjonen med å handle etter Thanksgiving. De siste årene har nettbutikkene utvidet rabatten til mandagen etter - Cyber Monday - samtidig som tilbudene starter tidligere og tidligere, slik at vi nå snakker halvannen uke med salg.

Vi har aldri vært med på Black Friday-galeien og kommer heller ikke til å være det i år. Det er ikke fordi vi er grådige og vil tyne siste krone ut av hvert produkt. Noen av de største butikkene og kjøpesentrene i Norge satser tungt på Black Friday, og det må jo antas å være motivert av å øke salget og få større overskudd - altså den samme “grådigheten” som holder lysene på i enhver handelsbedrift.

For små firmaer som oss er imidlertid regnestykket annerledes. Faghandelen i Norge har i snitt en fortjeneste på kun 3 prosent av omsetningen*. Dermed munner store avslag rett ut i tap, og det i julehandelen som mange uavhengige butikker er avhengige av for å overleve. Av denne grunn ser vi flere og flere spesialistbutikker, fysiske såvel som nettbaserte, hoppe av Black Friday.

Store butikkjeder opererer med langt større volum og ofte høyere marginer som bedre kan bære perioder med prisdumping. Konseptet vårt har hele tiden vært stikk motsatt: Å ta inn mindre kvantum av varige kvalitetsprodukter og sette prisen så nær utlandet som mulig. Derfor har vi ikke enorme restlagre som må tømmes på slutten av året og heller ingen kunstig høy pris** vi kan redusere for å lokke kunder. Avslagene vi gir begrenser seg til ett og annet feilinnkjøp.

I stedet satser vi på noe så klisjefylt som å levere best mulig varer på en best mulig måte hele året. Vi mener dette over tid er bedre for miljøet, for variasjon i varehandelen og for å få et langvarig forhold til deg som kunde.

Det er ingenting galt i å ville kjøpe ting til høyest mulig avslag. Det gjør enhver smart husholdning som skal balansere regningene sine. Ansvaret for hvor store tilbud man kan gi ligger hos butikken, og her strider Black Friday mot hva vi kan og vil være med på.

 

Vennlig hilsen,

Johan, Andreas og alle oss i Barbershop.no

Mann barberer annen mann med barberskum

Lenker:

*På skyggesiden av "Black Friday" (DN, 25. november 2016)

**Slik unngår du å bli lurt på Black Friday (NRK, 27. november 2015)

Neste artikkel Krem, såpe, gelé eller skum?
Forrige artikkel Våre beste vintertips!

Legg inn en kommentar

Kommentarer blir lest gjennom før publisering

* Påkrevde felt