Intervju med Dennis Baltzer fra Better Be Bold

Intervju med Dennis Baltzer fra Better Be Bold

Det tyske merket Better Be Bold ble startet av kompisene Dennis og Roberto, etter at Dennis under en ferie på Bali i 2016 for første gang la merke at han ble tynnere i håret. Fire år senere barberte han av alt håret. Og slik ble Better Be Bold til.

Vi tok en prat med Dennis Baltzer om merket, produktene og hans beste tips.

Kan du fortelle oss mer om historien din og hvordan Better Be Bold ble til?

- Det hele startet under en ferie på Bali i 2016, da jeg for første gang la merke til at jeg begynte å bli tynnere i håret. Dette var en stor belastning for meg. Jeg eksperimenterte i fire lange år med diverse hårvekstprodukter, før jeg i år 2020 barberte hodet.

- Etter en vindfull dag, noe som forøvrig er veldig dårlig om du sliter med en aggressiv form for hårtap som jeg gjorde, bestemte jeg meg for å dra til frisørsalongen i Alicante hvor jeg var på ferie. Til frisøren sa jeg: “Un bald head por favour” - han så noe irritert ut, men han skapte min nye “hårklipp”.

- Det å være skallet bød imidlertid på flere utfordringer enn det jeg hadde sett for meg - og det var slik ideen om Better Be Bold ble til.

Gruppe med hudpleieprodukter fra Better Be Bold til skallede menn.

Skallede menn opplever ofte problemer som tørr og kløende hodebunn grunnet barbering, solbrenthet og andre utfordringer. Hva skiller produktene deres fra andre produkter på markedet?

- Siden vi fokuserer 100% på menn med skallede hoder, utvikler vi produktene våre deretter. Ettersom hodebunnen er ti ganger tynnere enn huden i ansiktet, vil issen på hodet ha en tendens til å se fet ut. Den er også mer sensitiv grunnet manglende hår. Derfor trenger den spesiell pleie som er utviklet for nettopp huden på hodet.

- Vi fokuserer kun på den høyeste form av pleieeffekt med milde ingredienser. Samtidig må alle produktene absorberes raskt for å ikke etterlate hodebunnen blank med en fet finish.

- Magnoliaekstrakt er vårt hemmelige våpen mot hudirritasjoner, og vår “Better be bold cream” kombinerer pleie, hudberoligende egenskaper og anti-shine i ett og samme produkt. Vi er veldig stolte av oppskriften vår og har mottatt mye god tilbakemelding fra kundene våre.

Dere har også bestselger-sjampoen “No Hair Shampoo”. Kan du fortelle oss litt om hvorfor menn uten hår på hodet trenger en sjampo som en del av sin rutine?

- Det er et veldig godt spørsmål. Saken er at de fleste av oss forbinder sjampo med hår og mindre med et skallet hode. Vi har bevisst valgt dette navnet på en litt leken måte. Skallethet handler selvsagt mindre om håret og mer om hodebunnen. Konvensjonelle dusjsåper rengjør, men ofte med aggressive tensider, noe som fører til tørr og irritert hud. Det er her Better Be Bold kommer inn i bildet.

- Vår “No Hair Shampoo” renser hodebunnen med svært milde ingredienser og er i tillegg pH-nøytral. Den inneholder en høy andel mandelolje og pleier dermed den stressende hodebunnen.

- Havreprotein tilfører et skallet hode viktige næringsstoffer og virker regenererende. I tillegg har sjampoen vår sårhelende egenskaper som gjør at kutt og sår gror raskere. Dette vil du merke umiddelbart.

Alle produktene deres er laget i hjermlandet ditt, Tyskland - med kun naturlige og veganske ingredienser. Hvordan påvirker valget av ingredienser med produktenes ytelse?

- Akkurat her kommer vi til et viktig punkt. Hodebunnen vår er en av de mest følsomme områdene på kroppen vår. Også her spiller valget av naturlige ingredienser av høyeste kvalitet inn. Produktene våre tolereres så godt at selv personer med nevrodemitt eller rosacea vil tåle produktene våre utmerket. Samtidig gjør vi noe godt for miljøet da produktene våre har en verdi på opptil 99% naturlig opprinnelse i henhold til “ISO 16128”. 

På hvilke områder er bærekraft viktig for deg og de valgene bedriften tar?

- Alt vi produserer er 100 % håndlaget i Tyskland. Selv leverandøren av foldekassene våre ligger 50 meter unna kontorene våre i luftlinje. Vi synes det er ekstremt viktig å støtte den lokale økonomien selv om vi kanskje har noen øre mindre i margin. Vi har stor tro på bærekraftige og langsiktige partnerskap. 

Kan du fortelle oss mer om målgruppen til Better Be Bold?

- Dette er et veldig interessant spørsmål for oss: (SPOILER!) Omtrent 50% av kjøperne våre er skallede menn. Men produktene våre kjøpes veldig ofte som gave til den skallede mannen. For eksempel av kvinnen eller mannen med hår til pappa, bror eller kollega. Derfor har vi også utviklet våre gavesett ytterligere. Vi er glade for at folk liker oss så godt, og synes dette er en flott og personlig gaveidé.

Sist men ikke minst. Hva er framtidsplanene for Better Be Bold? Får vi se nye tilskudd i produkter, i såfall hvilke?

- Vårt langsiktige hovedmål er å bygge det største og mest emosjonelle felleskapet for menn med skallede hoder. Ved siden av produktene vi tilbyr, lager vi også mye innhold for felleskapet vårt - som barberingstips, reaksjoner på YouTube kanalen vår og mye mer.

- Det trengs mer kunnskap rundt dette temaet og vi er veldig glade for å ha med Barberhop som en flott partner i Norge til å gå denne veien sammen med oss. Når det gjelder produkter så lanserer vi om få uker en “Solid Bald Head & Body Wash Bar” og i 2024 kommer vi med en helt spesiell barberingskrem og en løsning mot pigment- og aldringsflekker. Det er fortsatt mye spennende, vi har så mange ideer. 

Takk til Dennis Baltzer!